اندیشه های طلبگی

برای بهتر شدن باید اندیشید...

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

عناوین خمسه و احکام اربعه

برخی عناوین در فضای انتزاعی و ذهن اقتضای رشد یا سقوط دارند مانند محبت به دیگران، عدل، صدقه دادن یا مانند ظلم،فحش دادن،غیبت کردن، دروغ گفتن...

و برخی عناوین در فضای انتزاعی و ذهن هیچ اقتضای رشد یا سقوط ندارند،  مانند: راه رفتن، حرف زدن، لباس آبی پوشیدن، صرف نگاه کردن، پیاده یا سواره رفتن...


این تفاوت روشن است.


اما در فضای حقیقی و خارجی به هرحال فعل و انتخاب ما ذیل یکی از عناوین اقتضامند قرار می گیرد و دارای نقش رشد دهنده و یا سقوط دهنده می شود، اما این نقش از برآیند همان عناوین انتزاعی اقتضادار حاصل می شود، این حرف درست نیست که بگوییم بررسی اقتضای عناوین انتزاعی کار درستی نیست، چون ما باید مشخص کنیم ملاک های های سنجش ما کدام هستند تا بتوانیم مصادیق حقیقی آن را معین کنیم، سوال می شود که آیا مثلا صرف حرف زدن هم اقتضایی دارد؟ و می تواند ملاک عمل قرار گیرد؟ پاسخ این است که خیر، ملاک نیست، و صرف حرف زدن مباح است، اما دروغ،غیبت، سخن محبت آمیز به پدر و مادر ملاک است، البته باز تاکید می کنم از همین عناوین ملاک دار باید برآیند گرفت تا مشخص شود وظیفه عملی و فعلی ما چیست.


شریعت و به تبع آن فقیه نمی تواند دست بر روی تک تک افعال بندگان بگذارد و یکی از عناوین چهارگانه واجب،مستحب،مکروه،حرام، را برای آن معین کند، بلکه مانند هر علم دیگر از کلیات صحبت می کند، و در فضای عناوین ناچارا باید عناوین بدون اقتضا را مباح نامید، بنابراین فایده اصطلاح اباحه در تحلیل علمی است.

البته افرادی هم دچار اشتباه شدند و این اباحه خاصه را به فضای حقیقت و فعل سرایت دادند و برخی افعال خارجی را بدون اقتضا دانستند، ریشه این اشتباه غفلت از اقتضامند بودن هرفعلی است.

بنابراین  نباید فضای عناوین را با فضای حقیقت خارجی افعال خلط کرد، عناوین واحد هستند ولی افعال قابلیت این را دارند که از جهات متعدد مصداق عناوین متعدد قرار گیرند.

در پایان بهتر است از این پس بگوییم

عناوین خمسه و احکام اربعه، زیرا اباحه حکم نیست و عدم الحکم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وحیدی نژاد

تراث برای اندیشه یا تراث به جای اندیشه

وَأَنکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. آیه ۳۲ سوره نور

[ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ] ﺑﻰ ﻫﻤﺴﺮﺗﺎﻥ ﻭ ﻏﻠﺎﻣﺎﻥ ﻭ ﻛﻨﻴﺰﺍﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻫﻤﺴﺮ ﺩﻫﻴﺪ ؛ ﺍﮔﺮ ﺗﻬﻴﺪﺳﺖ ﺍﻧﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﺧﻮﺩ ﺑﻰ ﻧﻴﺎﺯ ﻣﻰ  ﻛﻨﺪ ؛ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .

نتیجه گیری و استفاده از این آیه:

همه می دانیم که امروزه رسم برده داری(حداقل در کشورهای اسلامی) برچیده شده است، اما ما همچنان کلمه -امائکم- را در این آیه می خوانیم و حذف آن از قرآن را اشتباه می دانیم.

پس به همین دلیل(!!!!!!)از این به بعد به خواندن مباحث زائد کتب علمای سابق در برنامه رسمی حوزه اعتراضی نمی کنیم. اصلا باید اجبارکنیم کتبی که قبلا خوانده می شده و الان خوانده نمی شود را هم جزء برنامه رسمی کنیم و به صورت کامل بخوانیم. از کتب همه اصولی ها گرفته تا کتب همه اخباری ها و...

امیدوارم از نتیجه گیری لذت کامل را برده باشید!!!


باورش سخت است اما واقعا بعضی در حوزه این طور فکر می کنند.(قضیه بالا توصیف برخورد خودم با یکی از این افراد است.)

به نظرم اگر قرار باشد جریان حوزه شیعه را از مدار تاثیر خارج کرد، بهتر از این نحوه فکر چیزی جواب نمی دهد. غفلت از هدف و جمود بر تراث و مکتوبات.

برخلاف ما شیطان خوب حواسش جمع است، و خوب می داند راه انحراف هرمجموعه مفید چیست و اصلا برای این کار کارگروه های تخصصی تشکیل می دهد.

شریعت اسلام آمده است تا حجت باطن را تکمیل کند و دفائن عقول را خارج کند، اما گویی برخی...

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وحیدی نژاد