اندیشه های طلبگی

برای بهتر شدن باید اندیشید...

۲ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

ادب فروشان


اگر دنبال متقی ترین افراد هستید، بی تردید یکی از مجموعه هایی که باید مد نظرتان باشد حوزه های علمیه است.  بی شک اسطوره های تقوا را باید در تاریخ و حال حاضر این مجموعه یافت.

اما در همین مجموعه افرادی هستند که بی نظیر یا حداقل کم نظیر اند، افرادی مودب به آداب، آدابی که به سختی می توان استحبابشان را در آن حد و حدود که ایشان رعایت می کنند، اثبات کرد؛ اما ایشان از باب احتیاط اهل رعایتند.

چنان اهل رعایتند که هنگام سوال پرسیدن از ایشان واهمه داری مبادا اندکی موجب رنجش ایشان شوی و در دم گرفتار تیر غیب گردی.

در حال و هوای فروتنی به سر می بری، که به ناگاه منظومه فکری ات را در هم می ریزند و تو را دچار تناقض عاطفی می نمایند.

محبتی که نسبت به رعایت بسیار آنان داشتی و اشمئزازی که در اثر لگدمال شدن انصاف به تو دست می دهد! هنگامی که با نگاه مخالف چنان رفتار می کنند که گویی کافری است حربی! هنگامی که بدون دقت و تامل در مقصود فرد مخالف، سطحی نگرانه او را متهم به عناوینی همچون دروغ گویی می نمایند!

ماجرا وقتی عجیب تر می شود که با فردی مشهور الحال که ساختارهای عقیدتی را زیر سوال برده است و دست در دست دشمنان اسلام دارد با کمال ادب سخن می گویند، اما شخصی که در چهارچوب های عقیدتی نگاه فقهی و اصولی متفاوتی دارد را جهنمی،... می نامند!!!

رعایت ادب مطابق طبع را باید تقوای سلیقه ای نامید و روشن است که تا چه حد از ارزش تقوا تهی است، زیرا اساسا تقوا تقوا است وقتی تابلوی توقفی باشد برای تمایلات نادرست نفسانی! بی تردید هیچ لباس توجهیی نمی تواند چهره زشت این بی انصافی را بپوشاند و چه بسا آن را رسواتر نماید.

 بی شک کسی که این چنین انصاف را زیرپا بگذارد، دیگر ظاهر متینش در میان حق جویان خریدار ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وحیدی نژاد

لمس ناکارآمدی


نگاه هدفمند به مجموعه ای که در آن فعالیت می کنیم لازمه رویه عاقلانه است.

رهاورد دین سعادت است، آیین های دینی باید این هدف را به طریقی ثمربخش متجلی کنند، مخصوصا ادیانی که داعیه کامل بودن دارند باید بتوانند در همه حوزه ها به نحوی کارآمد پاسخگو باشند، دینی که در بن بست شرایط اسیر شود، دین الهی و همه جانبه نیست، بلکه برداشت های غلطی است که ظرفیت هموار سازی راه سعادت را ندارد.

اساسا وقتی ترجیح آیینی بر آیین های دیگر را اثبات می کنیم باید ملتزم به تمام لوازم آن هم باشیم، قطعا غیبت صاحب عصر و ولی خداوند (عج) خلایی غیرقابل چشم پوشی است، که دست ما را از ارشادهای خطاناپذیر ایشان کوتاه کرده است. اما نمی توان پذیرفت با غیبت حضرت ولی عصر(عج) امر دین به تعطیلی بیانجامد.

اگر با غیبت حضرت ولی عصر(عج) بخشی از ظرفیت دین تعطیل گردد پذیرفتنی است. اما بن بست در ارائه علوم انسانی اسلامی معنا ندارد.

 تفاوتی ندارد که از ابتدا به بن بست باور داشته باشیم یا حوزه چنان سست، کند وناکارآمد عمل کند که نتیجه آن برای جامعه ی امروز همان تجربه ی بن بست باشد.(نکته ای که حتی حوزویان متجدد و دغدغه مند هم تاحدودی از آن غافل هستند.)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وحیدی نژاد