گاهی برای اصلاح توصیه و حرف کارگر نیست؛ باید سیلی بیاید و خیلی چیزها را  ویران کند تا شاید آنچه از نو ساخته می شود بهتر باشد.

سیل طرح و لایحه نیست که منتظر تصویب مجلس باشد؛ مصوبه نیست که دولت آن را نادیده بگیرد یا مردم در برابر اجرای آن مقاومت کنند؛ بی دعوت می آید و برمی کند و می برد.

بعد از سیل برخی به خیال خام خود با پریدن و اعتراض کردن به این و آن به دردها التیام می دهند و مشکل گشایی می‌کنند؛( و مانند همیشه سلبریتی‌ها پیشگام این جریان‌های بی‌مایه هستند، سلبریتی‌هایی که سطحی‌نگری آن‌ها خود منشاء بسیاری از کاستی‌های اکنون است.) خسارت های ناشی از سیل عظیم اخیر تنها برگردن یک دولت و دولت های قبل از آن نیست. اگر نیک بنگریم این سیل دفتری بود که غلط و تقصیر خیلی‌ها را معلوم کرد از دولت ها گرفته تا کاستی های فرهنگی مردم ما. فقط کافی است خود را از تیم‌کشی‌های سیاسی رها کنیم، آن‌وقت خواهیم دید که این فقط یک جریان سیاسی نیست که اشتباه می کند، و نسبت به احتمال خطرات خوش خیالی! این فقط دولت رقیب نیست که در هنگام لزوم جدیت، ساده انگاری می‌کند. حتما همه شما مواردی را در ذهن دارید که اطرافیانتان نسبت به یک قانون و تصمیم درست بی توجه بوده‌اند و به هر دلیلی در برابر آن مقاومت کرده‌اند.

و شاید اصلا خود ما هم یکی از این افراد باشیم! حداقل در دادگاه وجدانتان درست قضاوت کنید!

بی تردید وضعیت موجود کشور معدل تصمیم‌های ما است و در این معدل هر یک از ما ضریبی مثبت یا منفی داریم.

یک نگاه یک مثال

در دوران پسا سیل کمک مالی و امید‌بخش به سیل زدگان ضروری است، اما به نظر من حتی اگر کارآمدترین دولت را هم داشته باشیم به تنهایی نمی تواند خسارت‌ها را جبران کند؛ اما اگر معدل فرهنگ ما بالا باشد معجزه رخ خواهد داد!

جمعیت کشور را حدودا 80 میلیون در نظر می گیریم.

حالا تصور کنید هر ایرانی به ازای خودش 1000 تومان به سیل زدگان کمک کند( مثلا پدر خانواده به ازای افرادی که درآمد ندارند هم کمک کند) تا این جای کار جدا کمترین فشار مالی به هیچ کس وارد نشده است. می توان گفت این مبلغ برای هیچ یک از افراد جامعه اصلا رقمی به حساب نمی آید. حتی یک مستمند هم می تواند این مبلغ را کمک کند.

اما حالا به آن طرف ماجرا نگاه کنید.

یعنی حاصل ضرب 1000تومان در 80 میلیون


80000000000

بله 80 میلیارد تومان، به نظر شما با این رقم مشکل چند خانواده سیل زده را می توان حل کرد؟

حالا تصور کنید که هر خانواده تصمیم بگیرد کمی بیشتر کمک کند.